Demontáž poloos a výměna manžet
Nejdříve vyndáme závlačku a sejmeme korunkovou pojistku proti povolení
Obr1.
Poté povolíme matici stahující ložiska v náboji klíčem velikosti 36 mm (může na to být potřebná i
značná síla, závit je normální – pravý)
Obr2 a šrouby od kola .
Obr1
Obr2
Následně nastavíme maximální světlou výšku, podepřeme nejlépe špalkem v místě
podpěry na úrovni řidičových nohou, nebo pod rámem na úrovni kola (tam, kde je místo spoje
nejsilnější).
Poté vypustíme tlak (dáme do nejnižší polohy), náboj se nám zvedne. Demontujeme
kolo a zcela vyšroubujem matici
Obr3.
Obr3
Následuje uvolnění spodního čepu od náboje. Na to jsou dva způsoby. buď povolení
matice čepu a následné stažení ramene z čepu, nebo (to preferuji já) vyšroubujeme 2x šrouby
M8
Obr4.
Obr4
Ty by měly být zajištěné ohnutím plechu, který chrání manžetu spodního čepu. Plech
odehneme a šrouby zcela vyšroubujeme. Spodní čep nám z náboje vypadne
několika údery ze shora do spodního ramene, v nejhorším případě čep od náboje oddělíme
klínem
Obr5.
Obr5
Při zpětné montáži šroubů M8 dejte pozor, ať jsou v původních závitech, aby nedošlo
k jejich porušení!
Obr6 a
Obr7.
Obr6
Obr7
Když máme spodní rameno oddělené od náboje, náboj vespod uchopíme a vyhneme si
ho nahoru a vhodně podepřeme. Ještě před tím je pro lepší přístup k poloose dobré dát plný
rejd doleva a uzamknout řízení vytažením klíčků. Tisícihran poloosy tak volně vysuneme
z náboje, Druhá strana poloosy je v převodovce pouze zasunuta a drží přes pružinu. Zkusíme
za ní uchopit a cukáním jí „vytrhnout“
Obr8.
Obr8
Pokud se tak nepovede, otevřeme kapotu, vyndáme rezervu a nehlédneme zeshora na zadní
stranu převodovky tam, kde se nachází poloosa. Demontujeme chránící plech uchycený na
jediném místě matkou M8 (nemusí tam vůbec být). Mezi poloosu a převodovku vložíme
vhodný klín a razatním úderem by měla poloosa vyskočit. Když se nám i toto nepodaří,
necháme to být, odřízneme prachovku a poloosu vyndáme nekompletní
Obr9 (pozor, ať
nevypadnou kameny - kvůli znečištění)
Obr10.
Obr9
Obr10
Když se nám to povede, může být problém dostat poloosu ven se skrz stísněný prostor...
Obr11 Ale vždy to nějak
jde, někdy to chce trpělivost větší, než s ježkem v kleci.
Tímto je poloosa demontována.
Obr12
Obr11
Obr12
Vnější manžetu si posuneme směrem k vnitřní tak, abychom měli volný přístup
k homokinetickému kloubu
Obr13.
Obr13
Poloosu uchopíme do téměř svislé polohy a razantním úderem přes mosaz, nebo tvrdý špalek
sklepneme kloub z hřídele. Nebo pokud máte kladivo z bláta a dokážete se trefit ploškou na
plošku, tak i jím
Obr14.
Obr14
Když máme kloub dole, nic nám nebrání sundání starých manžet , vyčištění kloubů a kamenů,
následná kompletace a promazání mazivem pro homokinetické klouby
Obr15.
Obr15
Někdy bývá otbtížné zasunutí hřídele zpět do kloubu – pomůžeme si například šroubovákem,
že pružinu vmáčkneme do otvoru pro hřídel
Obr16.
Obr16
Po zasunutí musí pružina zaskočit a kloub nesmí pohou silou ruky vypadnout. Pro představu
by axiální vůle měla být v rozmezí 1-2 mm. To samé platí při zasouvání poloosy do domečku
(převodovky). Pokud hřídel vypadne snadno, musíme pružinu trochu napružit. Pokud Vám
koš pro kloub se třemi kameny zůstal v převodovce, nezbývá, než pásku pro stažení manžety
aplikovat ve stísněnám prostoru.
Montáž provedeme stejným způsobem, jako demontáž. Pozor na stržení závitů M8
v hliníkovém náboji a matici poloosy řádně dotáhněte.
Poznámka k dlouhé poloose: V převodovce je pouze zasunuta bez pružiny, ale proti
vypadnutí jí brání uložení ložiska v doměčku (součást hliníkové vany). Ložisko v domečku je
stažené dvěma šrouby M7. matky nahmatáte zespodu dírou v rámu, bývají na klíč 11 nebo 12 mm.