
Tissier
Jako jeden z úpravců vozů Citroen se Tissier mimo předchůdce CX,DS zabýval i úpravami následníků CX,XM,Jumpy,BX a jiných.
CX byl ve společnosti Tissier upravován v několika variantách a k jedné z nejzajímavějších se Tissier odhodlal v roce 1980,kdy vytvořil model CX Penthouse,který byl postaven na bázi CX Break,byl prodloužen,přidána třetí náprava,odstraněna střecha a uvnitř byl vytvořen salonní prostor.Tento model byl velmi pohledný a zdařilý a na svou dobu patřil k nejzajímavějším vozům světa.
Na stejném základě,CX Break byl postaven ve stejném roce i model CX Minibus 14,který byl 14 místný,třínápravový a vyráběn byl ve všech tehdy vyráběných motorizacích.
Pro Alžírskou dálkovou rallye 1983 byl mimo závodních vozů(viz dále) a minibusů pro Citroen Team postaven speciální přepravník na vrtulník Citroen CX nosič helikoptéry patřící do týmu.Tato varianta se nedočkala dalších zpracování,protože Jak vývoj vrtulníku Citroen,tak další aktivity s doprovody vlastními leteckými prostředky byly následně zastaveny.
Pro Islandskou rallye 1983 bylo připraveno speciální závodní vozidlo na bázi vozu Pic-Up CX Rallye.Jednalo se o vůz na zkráceném podvozku,dvoudveřový.Vůz byl zcela přestavěn,agregát byl na stejném místě,ale byla vyvinuta i varianta s agregátem za sedadly a pohonem zadních kol,ovšem byl to pouze zkušební vzorek pro dálkové rallye z nichž se následně automobilka stáhla a soukromé týmy tyto vozy které byly náročnější na techniku a servis nepoužívaly.Navíc bylo toto řešení technicky hodně náročné kvůli přenosu pohonu z přední na zadní nápravu a úpravám v konstrukci zadní nápravy jako celku.V soutěžích se několik sezon,stejně jako předchůdce DS účastnily i vozy CX nejen upravené karosárnou Tissier,ale v jiných variantách s běžnou karoserií.Tissierovy vozy na zkráceném rámu byly velmi obratné a v soutěžích měly ve své době pouze málo opravdových soupeřů.
V roce 1986 s příchodem seriové výroby CX II byl karosárnou Tissier vyroben chladící skříňový vůz CX chladící transportér na bázi CX Break TD .Tato užitková varianta je velmi pohledná,její užitná hodnota je velmi vysoká díky prodloužení rámu a přidání třetí nápravy a podstatného zvýšení nákladového prostoru.Chladící agregát byl umístěn před nástavbou na střeše kabiny,vůz byl dvounístný a jeho užitečná hmotnost byla 1,3 tuny.
Dalším oblíbeným provedením vozu CX byly od Tissiera odtahové a přepravní speciály které byly vždy opatřeny po prodloužení rámu dvěma až třemi zadními nápravami.Ložná plocha těchto přepravníků dosahovala potřebnou délku k tomu aby byly schopny převážet i ty nejdelší upravené modely Tissiera mimo sebe samých.Ložná plocha se tak pohybovala od 4,5 až do 10,5m délky a jednalo se o vozy které díky zachování hydropneumatického pružení získaly vysokou nosnost a variabilitu při nakládání a manipulaci.
Jak vyplývá z obrázků,byly tyto přestavby v náplni karosárny Tissier již od prvopočátků modelu CX po jeho uvedení do výroby a staly se tak důstojným pokračováním podobných přestaveb úspěšného DS a následně pak i nastupujícího XM a trvají do současnosti na modelech vyráběných koncernem PSA.Tytu úpravy se prováděly po celou dobu trvání výroby modelu CX až do uvedení nástupce-XM počátkem 90.let.Mnozí zákazníci však trvali na osvědčeném modelu CX i po skončení jeho výroby a tak přestavby CX u Tissiera probíhaly i v průběhu 90.let kdy se prováděly souběžně s úpravami XM,následně pak Jumpy,Jumper,ale i C15 a dalších modelů automobilky Citroen.
Další oblastí do které se Tissier svými přestavbami pustil byly na bázi CX vytvořené velkoobjemové,či plošinové nosiče a jednoúčelová vozidla pro speciální účely.Takovým jednoúčelovým speciálem byl například CX pro účely filmařů,na kterém se točily záběry v jedoucích vozidlech.Umístění přídavných plošin pro kamery dovolovalo snímat reálné obrazy jak na místě tak i za jízdy .S kamerovým jeřábem byla tatko technologie díky maximálnímu odpružení velmi pokroková a vyhledávaná filmaři a díky ní se dařilo snímat velmi kvalitní záběry které by v té době snímat možné nebylo.
Toto provedení je z kombi CX zhotovený kamerový vůz .
Do této oblasti spadají i úpravy speciálních nosičů,přepravníků a plošin,pick-upů a dalších variant kterých karosárna Tissier vytvořila nepřeberné množství.
Nedílnou součástí a také nejrozšířenějším artiklem karosárny Tissier byly sanitní vozy které tato karosárna vyráběla v mnoha verzích a provedeních od obyčejných přepravních vozů,přes vozy rychlé záchranné služby až po pojízdné speciální sanity-CX AMBULANCES ve kterých se prováděly i chirurgické zákroky a složitější činnosti k záchraně života.
Výroba sanitek byla velmi rozšířená a díky prostornosti a komfortu při přepravě byly tyto úpravy prováděny jako pokračování podobných úprav předchůdce-DS a také následníka-XM a jsou prováděny dodnes na téměř všech modelech automobilky k tomuto účelu vhodných.
Základem byla nástavba na klasickém CX Break.Toto vozidlo mělo celkovou délku 5,6m a z původní kabiny byly zachovány pouze oboje přední dveře,za „B“ sloupkem již navazovala velmi zdařilá a pohledná nástavba která vozidlo zvyšovala a prodlužovala při zachování původního rámu a konstrukčních celků.Vyrobeno bylo 2600 kusů.
Dalším provedením sanitky od Tissiera byla třínápravová CX Ambulance odvozená z výše uvedené-krátkéverze CX Break a přidáním třetí nápravy a prodloužením nástavby se docílilo celkové délky 6,55m,což při zachování pouze předních dveří původní kabiny dovolovalo vytvořit velmi prostorný zásahový automobil který byl hojně využíván nejen v „rodné“ Francii,ale i v mnoha dalších zemích.Výška prostoru pro přepravu pacientů byla dostatečných 1540mm.Toto provedení bylo vyrobeno v největším počtu,celkem jich vzniklo 3600 kusů.
Dalším provedením sanitního vozu na bázi CX Break bylo třínápravové provedení se zachovanými všemi 4 bočními dveřmi které se využívalo v rychlé záchranné a pohotovostní službě jako univerzálního dopravního zdravotního prostředku.Délka byla shodná,(6,55m) s dvoudveřovým provedením,vyšší byla užitečná hmotnost a zvýšením střechy na 1710 mm se docílilo velkorysého prostoru pro potřeby záchranářů i pacientů.