Demontáž motoru TD2 a výměna spojky


Celý postup je v zásadě stejný i s jinými typy motorů. Složitější postup můžeme očekávat u benzínových motorů (automat, turbo apod.)

První krok:

Klíčem 36mm povolíme matice svírající ložiska na předních nábojích Obr1, auto dáme do nejvyšší polohy a podložíme na levé i pravé straně buď vepředu na místě pro hever a nebo lépe, pod rámem tam, kde je nejsilnější (zhruba pod spodními rameny, ale pozor, abychom si neznepřístupnili otvor k šroubu skrze spodní silentblok. CX dáme do nejnižší polohy a můžeme se dát do práce.


Obr1

Než začneme s motorem hýbat:

1) Demontujeme kapotu Obr2,3, vyndáme rezervu a odpojíme si veškerou elektriku, tj: konektory pod rezervou Obr4, napájení pro žhavící svíčky Obr5, + a - kontakt k autobaterii – tu poté vyndáme, konektory u čidla na zpátečku (ze shora na převodovce), odpojíme z kloubků táhla řazení Obr5b  a konektor k termostatu na chladiči.


Obr2


Obr3


Obr4


Obr5


Obr5b


2) Vypustíme chladící kapalinu pomocí výpustné hadičky, která je zpravidla na chladiči. Když máme hadičku nasměrovanou do nádoby, povolíme hrdlo expanzní nádobky, aby chladící kapalina lépe vytékala. Po té odpojíme hadice v místech, jak je zobrazeno na Obr6, dále na vodní pumpě Obr7. Demontujeme chladič Obr8, který potom můžeme vyndat horem (posunem do místa autobaterie a vykloněním nahoru), ale např. u GTI automatic musíme chladič s ventilátory vyndávat spodem. Při napouštění vody nezapomeneme odvzdušnit třemi odvzdušňovacími ventily: na vodní pumpě, na hlavě (za čidlem teploty vody, u GTI je pěkně schovaný) a na chladiči. Voda by měla v nádobce sahat po červený terčík.


Obr6


Obr7


Obr8

3) Demontujeme snímač rychloměru (ta kostka, co do ní vedou dva bovdeny a je umístěna ze shora na diferenciálu). Klíčem 13mm vyšroubujeme speciální šroub Obr9   a snímač vytáhneme nahoru. Vyndáme i měrku převodového oleje, abychom si ji při vyndávání motoru neponičili.


Obr9

4) Uvolníme si napojení výfuku hned za kolenemObr10.


Obr10

5) Odpojíme spojkové lanko – nejprve matičky M6 a poté 2x šrouby M8 držící úchyt na převodovce Obr11.


Obr11

6) Vyndáme poloosy – viz návod na demontáž poloos.

7) Na regulátoru tlaku povolíme o čtvrt otáčky šroub pomocí klíče 12mm, čímž vypustíme tlak. Takto pootočeným šroubem si čerpadlo opět natáhne LHM do systému - po natažení lehce dotáhneme. Odpojíme hydraulické přívody do čerpadla a do regulátoru tlaku – odehneme si je nahoru, aby nám nevytékala LHM z nádobky. Odpojíme propojovací trubičku mezi regulátorem a tlakovým zásobníkem na rámu – klíčem 9mm Obr12. Tento zásobník je vhodné i s držákem demontovat např. u GTI automatic.


Obr12

8) Odpojíme intercooler v místě napojení na turbo, manžetu od turba k nádobě na vzduchový filtr Obr13  a gumovou hadici vedoucí do sání Obr14.


Obr13


Obr14

9) Odpojíme přívod nafty mezi filtrem a čerpadlem Obr15  a vracející hadici v místě pod roztrojením (snadnější přístup máme až po odklonění motoru – stejně tak při napojení. Odpojíme táhlo plynového pedálu.



Obr15

Vlastní vytažení motoru:

Motor si vhodně připevníme za oka. Pokud visí jen za prostřední oko u vodní pumpy, je prakticky vyvážen – oko u naftového čerpadla využijeme jen jako pomocné, tak jak je na Obr16. Motor dáme do tahu a můžeme tak demontovat silentblok u převodovky – nejprve matici klíčem 21mm a po té 4x šrouby M8 Obr17. Při tom dbáme na to, aby motor silentblok nezatěžoval, ani netlačil nahoru. Dále demontujeme šroub skrze horní silentblok – potřebujeme stranové klíče 18 a 19mm Obr18. Nakonec šroub skrze spodní silentblok – klíčem 19mm Obr19. Motor lehce nadzvedneme a zcela oddělíme výfuk. Teď už by nám měl volně viset. Přesvědčíme se, jestli nezůstalo cokoliv zapojeného a motor pomalu zvedáme a přesvědčujeme se, zdali něco nepřekáží. Pokud nemáme motor vhodně vyvážen, bývá problém s kontaktem mezi chladičovou stěnou a turbem, alternátorem apod . V tomto případě je vhodné demontovat alternátor, abychom si čelo nepoškodili Obr20.


Obr16


Obr17


Obr18


Obr19


Obr20


Výměna spojky:

1) Motor a převodovku si nezávisle na sobě vypodložíme tak, aby mohly volně od sebe.

2) Demontujeme alternátor.

3) Demontujeme hlavní řemenici – povolíme napínací kladku, potom nejprve šroubky M6, a poté hlavní matici klíčem 24mm – motor si proti možnému otáčení zablokujeme např. na ozubeném věnci spojky. Když máme řemenici pryč, Odšroubujeme 3x šrouby M8, které stahují domeček na ložisko hřídele – ložisko poté z hřídele stáhneme.

4) Demontujeme startér.

5) Odšroubujeme všechny šrouby M7 po obvodu příruby převodovky. Potom už by nemělo nic bránit oddělení převodovky od motoru.

6) Při výměně spojkové lamely bychom také neměli zapomenout na výměnu vypínacího ložiska, gufera a přítlačného talíře, pokud je to potřeba (vlivem vypínacího ložiska se ubrušují konce pružin přítlačného talíře).


Když máme motor venku:

Snadno vyměníme spodní silentblok, silentbloky pro uchycení výfuku na rámu (dají se objednat u Bosalu za pár korun), lehce se dostaneme ke všem předním ramenům, u benzínového motoru výměna olejového filtru, výměna náplní, všech řemenů a u automatické převodovky výměna sítka – doporučuji provést!, atd…


Montáž:

Veškerou montáž provedeme opačným postupem jako demontáž. Nezapomeneme na odvzdušnění naftového přívodu, chladící kapaliny (několikrát a to i za běhu motoru), nasátí LHM do čerpadla.


Náročnost:

Do této práce by se neměl pouštět ten, kdo nemá se servisem žádné zkušenosti. Výměna spojky je jedna z nejnáročnějších prací na CX. Potom snad už jen výměna celého rámu, nebo karoserie. Pokud jste šikovní, Veškeré výše popsané práce se dají zvládnout během jednoho dne.