Výměna membrán u turbokorektoru


Jak se špatné membrány projevují:

  - horší akcelerace, výkon
  - zavzdušňování palivového systému
  - modrý kouř z výfuku (do sání se dostává nafta)
  - kolísavý volnoběh vlivem vzduchu v přívodu nafty nebo nafty v sání

Detekce:

Z 90% se nám dostává nafta do sání hadičkou vyobrazenou na Obr1. Trubičku odpojíme od sání a pouze vizuálně zkontrolujeme, zda je zcela suchá (v pořádku), nebo v ní je nafta.


Obr1

Demontáž membrán:

1) Demontujeme hlavici s palivovým filtrem Obr2  a odložíme si jí bokem pro lepší přístup Obr3. Pozor na spuchřelé hadice.


Obr2


Obr3

2) Sejmeme plastovou krytku z převlečné matice na šroubu, pokud tam je Obr4.


Obr4

3) Klíčem 14 mm povolíme převlečnou matici a šroub zcela vytočíme Obr5  – pozor, aby nám žádná ze součástek nevypadla! Obr6.  Přitom dbáme na to, aby po následné montáži byla převlečná matice ve stejné pozici na imbusovém šroubu, jako před demontáží Obr7.  Tím nastavujeme, jek hodně má čerpadlo dávat nafty v závislosti na plnění turbodmychadlem. Čím je šroub vytočenější, tím je nafty podáváno více, zvyšuje se „výkon“, ale podstatně tím snižujeme životnost motoru, spotřebu paliva a kouřivost. Optimální nastavení je orientačně jeden a půl závitu od hlavy imbusového šroubu a při prudkém prošlápnutí plynu by měl motor jen lehce černě zakouřit. Přesné nastavení se provádí na stolici.


Obr5


Obr6


Obr7

4) Po odejmutí plechové krytky se nám objeví šestihran, na jehož třech cípech jsou malé imbusové šroubky Obr8.  Potřebujeme imbus o velikosti 2,5 mm. Po odšroubování opatrně šestihran vydloubneme od čerpadla Obr9  a zároveň nám vypadne mosazný díl s membránami Obr10.


Obr8


Obr9


Obr10

5) V čistém prostředí demontujeme vlastní membránky za pomocí dvou klíčů velikosti 8 mm Obr11  a Obr12. Zapamatujeme si, jak je tělísko s membránami složeno Obr13  a sestavíme jej s novými membránami. Montáž provedeme opačným způsobem jako demontáž. Nastavení turbokorektoru popsáno v bodě 3).

   
Obr11                                                                           Obr12


Obr13


Obr14  - porovnání nové a staré membrány


Obr15  - nové membrány

Membrány lze objednat například v DELPHI DIESEL Servis Praha, orientační cena 400 Kč.