Tak tohle je také zajímavá povídka. Asi každý, kdo má k CX nějaký vztah, je pro něj zajmavý Prestige. Pro mě byl natolik zajmavý, že jsem se chtěl stát jeho vlastníkem.
Snil jsem o starším modelu s nerezovými nárazníky, zlatou metalízou, čalounění ze světlé kůže a nerezovými lištami všude tam, kde mají své místo.
Opět vyšel inzerát. Tentokrát to bylo trochu horší. Slova majitele zněla stylem: "Shnilej, interiér vcelku dobrej, automat necouvá, klima nechladí a motor na LPG".
byl za pár korun, stejně mi to nedalo a půjčil jsem si od kamaráda podvalník a jelo se. Vyjel jsem v šest ráno a na místo jsem dorazil kolem jedenácté (asi 420 km!).
Tam, uprostřed dalších vraků, stál. Všechny gumy prázdné, uhnilé lemy dveří a zarostlej mechem. Kupodivu nastartoval a vypadal provozuschopně.
|
Při projížďce jsem měl pocit, že jedu zase v tom golfovi (100 kW jsem si představoval jinak), ale přecejen bylo nadšení silnější, tak jsem ho naložil a frčel.
Doma jsem s tím moc úspěchu nesklidil, ale sám jsem se utěšoval, že je to přece Prestige a že bude jednoho dne taky pěknej. Největší závadou byla nefunkčí automatická převodovka - necouvala.
Sehnat funkční automat mi dalo velkou práci a pár lidí mě dost zklamalo, když tvrdili, že převodovka, co mi prodávají je na 100% funkčí a ještě si řekli dost peněz.
Po náročné výměně se pak ukázalo, že neřadí dopředu, nebo že vůbec nejede. Našťěstí jsem poznal Jirku Chromýho, který mi vyšel vstříc a dal mi tentokrát funkčí převodovku. Tímto mu ještě jednou moc děkuji.
Další velký problém jsou trubičky. Ani na prstech nespočítám, kolikrát mi nějaká praskla, není divu, když předchozí dva roky stál v trávě.
|
Auto je doma a čekají další práce. Výměna převodovky u CX obnáší vyndání motoru. Vyndávat agregát 2,5 GTi s automatickou převodovkou a klimatizací není jednoduchá záležitost, navíc to byla moje první zkušenost.
Jak už to bývá, nastalo spoustu komplikací. Od zarezlých šroubů, například v hlavě, výfukovém potrubí,..., po prasklou (již svařovanou) vanu, prasklou přírubu koupené převodovky apod. S tou vanou byla docela sranda.
To jsem ještě nevěděl, že velká vana motoru s automatickou převodovkou má držák ložiska pro dlouhou poloosu dál, než u klasické převodovky. Samozřejmě jsem nejdřív sehnal tu normální vanu a při konečném zandávání poloos jsem zjistil tuto skutečnost.
Takže usazený motor musel zase ven. Tím se aspoň vysvětlila ta předešlá zavařovaná vana. Nejspíš ji někdo měnil a taky to nevěděl. Šoupnul tam poloosy,
rozjel se a poloosou (košem, kde jsou ty tři kameny) urval držák a asi nezbývalo nic jiného, než vanu poslepovat...No hurá! motor opět na svém místě a čekalo jen nastartovat a jet.
Motor samozřejmě nenastartoval. Trvalo dva týdny, než se podařilo. Zkusím vám popsat největší zradu:
|
Jsou dva druhy automatických převodovek (do plecháče a plasťáka), které se liší přírubou a měničem.
Na přírubě je umístěno čidlo, které snímá z výstupku na měniči momentu impulsy pro vstřikovací jednotku (plecháč).
No a udělal jsem tu věc, že jsem si neoznačil polohu měniče momentu, než jsem ho sundal z klikovky (možné 4 polohy). Při kompletaci jsem postupoval dle servisního manuálu (vzájemné polohy rysek, zapojení zapalovacích kabelů atd...) a motor stejně nenastartoval.
Příčina nakonec byla taková, že převodovku předemnou někdo už měnil, ale dal tam tu z plasťáka. Nakonec jsem postupným pootáčením měniče a jiným zapojením zapalovacích kabelů motor zprovoznil.
Mimo to bylo dost přechodových odporů v kontaktech, jedno vadné relé a další záležitosti. Závad, kvůli kterým motor nebyl schopen nastartovat, bylo 7!
Ale co se při mé smůle nestalo...auto sice krásně couvalo, ale do předu nejelo. Takže celý kolotoč začal nanovo. Sehnat převodovku, vyndat motor, vyměnit převodovku, umístit motor. I při tomto pokusu byl automat vadný,
nakonec jsem uspěl u Jirky, autora stránek citroeny.cz.
|
Tak a je to tady znovu. Při výměně automatické převodovky jsem nevyčistil sítko a jednou v zimě díky hustšímu oleji ATF a špinavému sítku nebyl dostatečný tlak oleje k přeřazení. Místo, aby přeřadil z jedničky na dvojku, vylítly otáčky a strhly se lamely.
Tímto momentem Prestige umí jen pozadu. Čeká ve stodole, až na něj o prázdninách přijde řada. Je pro něj připraven kompletní agregát z plastového GTi automatic, tak snad už naposled.... :o) Zde je pár fotek aktuálního stavu (červen 2005):
|
|
Agregát z GTi připravený do Prestige:
|
|
A kožené sedačky...
|
|